הכעס
עופרה (שם בדוי): "אני רק מגיעה למקום העבודה וכבר מציף אותי רגש של כעס ובמיוחד כשאני רואה את הבוס במשרד או במסדרון".
דינה (שם בדוי): "הבן שלי בן ה- 16 בזמן האחרון ממש מכעיס אותי. נכנס הביתה, זורק את התיק שלו באיזו פינה, לא אומר אפילו שלום כשאני מגישה לו אוכל ומנסה לפתח איתו שיחה, אוכל מהר, עונה כן או לא, ומייד ניכנס לחדר או למה שמעניין אותו.. המחשב שלו או הפלאפון".
מה בעצם מכעיס את עופרה במקום העבודה שלה? מה בעצם מכעיס את דינה בהתנהגות של הבן שלה?
עופרה מרגישה במקום עבודתה ניכור, חוסר קשר בין העובדים, כל אחד עסוק בתחום שלו, בקושי מתייחס לאחר, "וכך גם הבוס", מספרת עופרה, "יושב במשרד שלו ולא מעניין אותו מה עובר על העובדים שלו. רק אם את עושה איזו טעות הוא קורא לך לסדר, במסדרון כשהוא פוגש אותך הוא אומר שלום קר וממשיך הלאה".
דינה מרגישה "חוסר יחס, חוסר אכפתיות, זלזול ובקיצור כפיות טובה".
אחת רואה את התנהגות הבן ככפיות טובה וזלזול, ואחרת מבינה את הגיל של הילד ומה שמתלווה אליו
הנחת והשלווה
ציפי (שם בדוי): "נכנסתי לבית הספר של הבן שלי. איזו אווירה נעימה, הקירות מקושטים, עציצים בעל מקום, מוסיקה נעימה בהפסקה, איזה כיף!"
"אני כל כך אוהבת מקום אסטטי, מקום שמכבד את האחר ומתכנן עבורו סביבה נעימה ויפה".
מרים (שם בדוי): "הגעתי לראיון עבודה. מנהלת העבודה קיבלה אותי עם חיוך, הזמינה לי שתייה, התעניינה תחילה באופן אישי ונתנה לי הרגשה כל כך טובה לאורך כל הראיון".
"היחס החם, האכפתיות והפנים המאירות, הרגיעו אותי ונתנו לי הרגשה של ביטחון וכך יכולתי להציג את עצמי ואת כישורי בביטחון".
השתקפויות
הנשים הנ"ל נפגשו עם אנשים וסביבה אשר השפיעה על הרגשות שלהם. באימון אנו אומרים: הסביבה שעמה את באה במגע ומה שאת קולטת ממנה זו בעצם היצירה שלך. במצבים האלה משתקפות לך התנהגויות שאצלך מעלות רגש של כעס או של שמחה, ואולי מישהי אחרת תרגיש אחרת במצבך.
אחת יכולה לראות את המראיינת כנחמדה ונעימה, ואחרת יכולה לראות בהתנהגות הזו מניפולציה על העובדת
לעופרה למשל, מקום העבודה נראה מנוכר. לאחרת הוא יכול להרגיש אחרת, כשהיא תסביר: "דווקא מקום העבודה הזה ענייני, אף אחד לא 'מכניס' את האף שלו בעיניים שלי וטוב לי כך, אני לא אוהבת את כל 'הדבק' בעבודה, עבודה זה לא משפחה".
או במקרה של דינה, מישהי אחרת תגיד ש"זה גיל ההתבגרות. מחר זה יהיה אחרת, אני אכנס לחדר, אתן לו חיבוק ואצא".
או במקרה של מרים אחרת יכולה לומר: "כל הלבביות הזו היא מניפולציה כדי שאני אפתח ותוכל להוציא ממני דברים שלא התכוונתי שתדע. כדאי לי להיות מאופקת ולהיזהר בדבריי".
במקרה של ציפי מישהי אחרת יכולה להיכנס ואפילו לא לשים לב לקישוטים, לפרחים או למוסיקה הנעימה. היא קבעה עם המורה ומה שמעניין אותה זה רק הפגישה עם המורה לגביי הבן שלה.
למה בעצם לכל אחת משתקפת תמונה שונה, יצירה שונה?
מה השיקוף הזה בה לומר לך? זה דורש חקר ובירור במהלך האימון שיביא לשינוי הרצוי.
בעצם, היצירה שמשתקפת לך מהסביבה מאפשרת לך:
- הגברת המודעות שלך
- קידום לקראת שינוי
ובינתיים טיפ: כל פעם שמקרה או אדם מעלה בך רגשות חיוביים או שליליים, בדקי עם עצמך מה בעצם הכעיס אותך או גרם לך לנחת.