מאת: אביטל וילקומיר, תלמידת ברנקו וייס 

בני נוער רבים נרגשים לעשות את רישיון הנהיגה בהקדם האפשרי, ולפעמים אינם מודעים לסכנות שכרוכות בלהיות בעל רישיון ורכב. מה אנו יכולים לעשות על מנת למנוע טרגדיות נוספות בעתיד?
ביום ראשון, ה 9.08 תאונת דרכים קטלנית אירעה בכביש 44, בין שני כלי רכב סמוך למושב תרום באזור בית שמש, חייו של צעיר בן 25 בלבד נלקחו, ושניים פונו לבית החולים. 

נכון להיום, הגיל שבו מותר ללמוד לתיאוריה הינו 16.5 , כמובן שתהליך קבלת הרישיון הוא מורכב, והמון בני נוער רוצים לזרז את התהליך כמה שיותר על מנת להיות עצמאיים בכביש בזמן קצר. לאחר שעוברים את הטסט, ישנה תקופה של שלושה חודשים בה חייבים להיות עם מלווה מוסמך, נהג עם ניסיון. לאחר סיום שלושת החודשים, הנהג יכול לנהוג באופן חופשי ועצמאי. 

הגיל הממוצע בו בני נוער מתחילים לנסוע ללא מלווה הינו 17.5, התחושה של "קבלת רישיון נהיגה" מלוות בתחושת בגרות עילאית, תחושת עצמאיות, ובנוסף הרצון "לעשות מה שאנחנו רוצים" לפעמים דורש לשלם מחיר כבד, ואף במחיר של חיי אדם. 

למרות ההתבגרות, בני נוער בגיל הזה  יוצאים למועדונים מחוץ לעיר, שותים, ולאחר מכן נוהגים ברכב כאילו לא אירע דבר. למרות התחושה ש"אני בסדר ושתיתי ממש קצת" לפעמים אירועים כאלה מסתיימים בלקיחת חיים, באירוע טראגי מאוד. לא מדובר רק בשתיית אלכוהול, כמובן שנהג חדש לפעמים עושה טעויות אשר כביכול נראות קטנות אך גם הן גורמות לתאונות קטלניות על הכביש. 

ידוע שההורים מודאגים מהעניין, אך במקביל רוצים לסמוך על הילד, ולאפשר לו ליהנות בדרך שהוא רוצה, אך על מנת ליצור מצב בו מספר תאונות הדרכים ישאוף למספר אפס, יש לדאוג שמי שמקבל רישיון נהיגה אכן אחראי באופיו, יודע שבמידה והוא לא במצב לנהוג אז שלא ינהג. במידה והילד ממושמע אין סיבה שאירועים כאלו לא יימנעו לחלוטין, פשוט להיות זהירים על הכביש- למען כולנו.

*צילום: דוברות כב״ה בית שמש