ואם לא מסתדר לי?
שאלה שהגיעה למערכת מאחד הקוראים:ביצעתי הזמנה טלפונית של חופשה באחד מהצימרים בצפון הארץ, התאריך המיועד היה לשבוע שאחרי תשעה באב, במזל טוב אחי התארס כמה ימים אחרי ההזמנה והחתונה נקבעה בדיוק לתאריכים שבהם הזמנתי את החופשה מה ביכולתי לעשות? אציין שבטופס ההזמנה כתוב מפורש "לא תנתן האפשרות לבטל את העסקה עם קבלת התשלום" האם אני יכול לבטל את העסקה?.
מכיוון שרוב קוראינו הם צרכני שירותי נופש ולא בעלי צימרים או בתי מלון טבעי הדבר שההזדהות עם השואל ועם רצונו לבטל את העסקה, גדולה.
ולכן... נסביר את הצד של בעל הצימר קודם.
נדמיין בעל צימרים, הם פרנסתו היחידה כל השנה והוא משלם הון לתחזוקה של מתקני הצימר, גינות, צביעה וחידוש של רהיטי הצימר, גינון וכדומה, הזמן היחיד בו הוא מכסה את ההוצאות הרבות של תחזוקת הצימר והחזקת ביתו הוא זמן החופשה שאז כל עמך ישראל מבקשים לנפוש בנופיה הקסומים של ישראל.
אם נאפשר לכל מזמין לבטל כאוות נפשו את הזמנתו הוא ייאלץ למצוא תחליף בזמן קצר להוריד במחיר ואולי אפילו הוא עלול שלא למצוא שוכר אחר בזמן שנותר.
המחוקק רואה את צרתו של הלקוח ומנגד את הבעייתיות והנזק שבאפשרות לבטל את ההתחייבות של הלקוח לביצוע העסקה.
ולכן הפתרון המוצע מונח בחוק להגנת הצרכן ובתקנות שתוקנו לאחר מכן לגבי ביטול עסקה.
כאשר לקוח מעוניין לבטל עסקת מכר של מוצר העניין פשוט הרבה יותר שכן המוצר מוחזר ולכאורה אין כאן נזק, למעלה מכך אם לא ניתן ללקוחות להחזיר את המוצרים שקנו לאחר זמן סביר ייתן הדבר פתח לשרלטנים לבצע מכירות של מוצרים פגומים והדרך היחידה של הלקוח להתגונן תהיה בהליך מסובך ומורכב של הוכחה שאכן הוא לא ראה את הפגמים בשעת המכירה.
לכן האינטרס הציבורי מבטל את החשיבות בקיום עסקה בכל מצב וכך הלקוחות יכולים להיות בטוחים שמה שהובטח להם אכן יקויים.
עסקאות מסובכות יותר הם עסקאות שמבוצעות באופן וירטואלי,טלפוני או ברשת.
בעסקאות מסוג זה הצרכן לא רואה את המוצר ולכן קל למכור לו דברים בלי שיידע את טיבם, העסק מסתבך עוד יותר כשמדובר על עסקה טלפונית של מוצר שהוא לא מוצר אלא שירות כמו חופשה.
פה החוק מציב תנאי שהמוכר חייב לשלוח טופס בו מצויים כל פרטי העסקה, בנוסף החוק מחייב את בעל העסק להשיב את כספי הלקוח בכל מקרה כל עוד לא חלפו 14 יום מיום ביצוע העסקה.
בעל העסק חייב להחזיר את הכסף גם אם בטופס השירות כתוב במפורש "לא ניתן לבטל את העסקה בשום אופן ובשום תנאי ולא משנה מה הסיבה וגם אם תתחנן", החוק הוא קוגנטי (שלא ניתן להתנות עליו) והוא מבטל כל תנאי שלא מאפשר ביטול העסקה.
באם בעל העסק לא מוכן להחזיר את התשלום והוא מעכב אותו מעבר לזמן סביר ניתן לתבוע אותו בסכום של עד 10,000 ש"ח ללא צורך בהוכחת נזק, ממש כמו קנס רק שהכסף נכנס לכיסו של הלקוח.
מזלו של השואל היה שהשאלה נשאלה כ-10 ימים לאחר ההזמנה, פעולה מיידית לביטול העסקה "הצילה" אותו מהפסד מיותר שעלול להעיב על שמחת החתן,אחיו.
כך למדנו דבר נוסף, כללי יותר, מהירות תגובה והמנעות מלהשאיר דברים לרגע האחרון מונעת נזקים מיותרים.
אין באמור משום ייעוץ משפטי ובכל מקרה יש להתייעץ עם גורם מקצועי על מנת לבדוק כל מקרה לגופו של עניין