עשרה בטבת היום יום תענית י' טבת, אחד מארבע תעניות קבועות מדי שנה לזכר חורבן בית המקדש. ביום זה בשנת 588 לפני הספירה, הטיל נבוכדנצר מלך בבל מצור על ירושלים. המצור הסתיים כעבור שנה ושישה חודשים,בט' בתמוז כאשר נפרצו חומות ירושלים. תקופת המצור מתוארת במקורות כזמן של סבל אכזרי וחסר תקדים עבור החברה היהודית. מספר שבועות לאחר פריצת החומות וסיום המצור, בט' באב, נחרב בית המקדש הראשון, תמה ממלכת יהודה והחלה גלות בבל ולא בכדי שדווקא בתקופה זו השבוע בע"ה נסיים ספר בראשית ובשבוע הבא אנו מתחילים את חומש שמות. אנחנו מתחילים בצרתם של בני ישראל, שבונים ערי מסכנות עצומות, בעבודת פרך של עבדים נרצעים. עשרה בטבת הוא תזכורת למצור, לכך שהצרות וההסתגרות הם משמים, שאם נתקן את דרכנו נהיה מלאים אמונה שהגאולה קרובה...
צום קל לצמים.
שישי הטוב הגיע מתכוננים לשבת קודש שבוע קשה עבר על כוחותינו והשמות והפרחים והמשפחות אין עצב כזה וכולם יפים ומוכשרים ושוב בית שמש בכותרות והלב שלנו אתכם וכל הסיפורים עליכם מלח הארץ כולכם ועם כל זה מגיעה פרשת השבוע ויחי והינה אנחנו מתרגשים שוב יחד...
לחשוב שעברו כבר כמה שנים ומי סופר מהפרשה הראשונה שכתבתי לכם גם אז הייתה פרשת ויחי וזה ממש משמח ומרגש אותי להתחיל את התורה שלנו מחדש אז מעמד שמחת תורה שמח לכל הקוראים הנפלאים והמתמידים של אתר שמשנט שקוראים אותי כל שבוע תבורכו מפי עליון ...
והעומדים בראשה שתראו ברכה בכל עמלכם אמן!
ויחי יעקב שכן יעקב חי לא כדרך שאר האבות שהגיעו לגיל מאה ושמונים , יעקב קיצר את ימיו בגלל שקיטר על חייו בפגישה עם פרעה ...מה בסך הכל שאל פרעה את יעקב ?? בן כמה אתה ? יעקב היה נראה עייף וזקן מכפי גילו ולכן פרעה רצה לדעת ..ומה הייתה התשובה ??"וַיֹּ֥אמֶר פַּרְעֹ֖ה אֶל-יַֽעֲקֹ֑ב כַּמָּ֕ה יְמֵ֖י שְׁנֵ֥י חַיֶּיֽךָ:וַיֹּ֤אמֶר יַֽעֲקֹב֙ אֶל-פַּרְעֹ֔ה יְמֵי֙ שְׁנֵ֣י מְגוּרַ֔י שְׁלשִׁ֥ים וּמְאַ֖ת שָׁנָ֑ה מְעַ֣ט וְרָעִ֗ים הָיוּ֙ יְמֵי֙ שְׁנֵ֣י חַיַּ֔י וְלֹ֣א הִשִּׂ֗יגוּ אֶת-יְמֵי֙ שְׁנֵי֙ חַיֵּ֣י אֲבֹתַ֔י בִּימֵ֖י מְגֽוּרֵיהֶֽם: "על כך קיצר את ימיו בשלושים ושלוש שנים.. כמה אנחנו צריכים להיזהר ממה שהפה שלנו מדבר הרי על המחשבות שלנו קצת קשה לשלוט ,אבל הפה הזה שגורם לנו כל כך הרבה בעיות, עד לקצר את ימי חיינו חס ושלום .כתוב אחרי המעשים נמשכים הלבבות תדברו טוב יהיה טוב !! גם אם לא כל כך מרגישים כך , ועל כולנו עוברים ימים ודברים קשים. הפרשה שלנו, מסיימת את ספר בראשית, אחד הדברים היפים בפרשה אלו הברכות שבירך יעקב את בניו.
כל הזמן אומרת לברך בכל הזדמנות ,הברכה היפה ביותר בעיניי היא הברכה ליוסף הצדיק שאנו כולנו משתמשים בה שמירה נגד עין הרע "בן פורת יוסף בן פורת עלי עין בנות צעדה עליי שור" שהיו עומדות בנות על החומות במצריי לראות את יופיו של יוסף ..
:שעת סיפור
רב אחד לקח את תלמידו לבית העלמין ואמר לו ראה בני. רואה כל מי שאתה רואה כאן נפטר מעין הרע רק הצדיק הזה... והצביע על קבר אחד , רק הוא נפטר מזקנה. הרבה אנשים לא מאמינים בזה אני יגיד על זה רק משהו קטן "הסמוי מן העין יש בו ברכה" במיוחד בדור שלנו דור מוחצן שמראה כל פרט ופרט בחייו, תזכרו להיות צנועים אין צורך שכולם ידעו על חייכם איפה הייתם מה אכלתם ומה קניתם...אלה אם אתם מזכי הרבים פה זה כבר פרסום וקידוש שם שמים גדול ברבים בארץ ובעולם וזה נדרש ומתבקש..."וַיִּקְרְב֣וּ יְמֵֽי־יִשְׂרָאֵל֘ לָמוּת֒ וַיִּקְרָ֣א לִבְנ֣וֹ לְיוֹסֵ֗ף וַיֹּ֤אמֶר לוֹ֙ אִם־נָ֨א מָצָ֤אתִי חֵן֙ בְּעֵינֶ֔יךָ שִֽׂים־נָ֥א יָֽדְךָ֖ תַּ֣חַת יְרֵכִ֑י וְעָשִׂ֤יתָ עִמָּדִי֙ חֶ֣סֶד וֶֽאֱמֶ֔ת אַל־נָ֥א תִקְבְּרֵ֖נִי בְּמִצְרָֽיִם" זה כשבע עשרה שנה שיעקב חי במצריים ואוסנת אשת יוסף היא שטיפלה ביעקב. יעקב מבקש מיוסף לדאוג לקבורתו של ישראל .
יוסף מביא את שני בניו מנשה ואפרים, כדי שאביו ברך אותם יוסף מקבל מתנה גדול״ וְעַתָּה שְׁנֵי בָנֶיךָ הַנּוֹלָדִים לְךָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם עַד בֹּאִי אֵלֶיךָ מִצְרַיְמָה לִי הֵם אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה כִּרְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן יִהְיוּ לִי״. יעקב בברכה אחת מוסיף את הבנים מנשה ואפרים להיות חלק מהשבטים ועוד מוסיף יעקב ״וַאֲנִי בְּבֹאִי מִפַּדָּן מֵתָה עָלַי רָחֵל בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בַּדֶּרֶךְ בְּעוֹד כִּבְרַת אֶרֶץ לָבֹא אֶפְרָתָה וָאֶקְבְּרֶהָ שָּׁם בְּדֶרֶךְ אֶפְרָת הִוא בֵּית לָחֶם״. אךךך אמא רחל יעקב מסביר שהוא מטריח את יוסף להוליך להיקבר בארץ כנען, לא עשיתי כך לאימך.!!
כך מסביר רש"י
ועוד כותב ולא תגיד שעיכבו אותי גשמים, לקוברה בחברון. אפילו לא הולכתיה לבית לחם הקרובה, אלא קברתיה בדרך...ואני יודע בני, שיש בלבך עלי, על הדבר הזה. אבל תדע לך, קברתיה שם על פי הדיבור. ששם בדרך, היא תהיה בעתיד עזרה לבניה. כשיגלה אותם נבוזראדן שר צבאו של מלך בבל, והם יעברו משם, תצא רחל אימך על קברה ותבכה, ותבקש רחמים על בניה. שנאמר: ״כֹּה אָמַר יְהוָה קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים רָחֵל מְבַכָּה עַל בָּנֶיהָ מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם עַל בָּנֶיהָ כִּי אֵינֶנּוּ״.ובהמשך נאמר: ״כֹּה אָמַר יְהוָה מִנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי וְעֵינַיִךְ מִדִּמְעָה כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ נְאֻם יְהוָה" איך ה' מסדר את הדברים "אחר שברא ה' תרופה למכה" פרשת ויחי עוזרת לנו להבין איך להתייחס להמתנה של גאולה המתנה זו מתנה ולהבין שכשצר לנו זה מגיע יחד עם הגאולה קשה להבין את זה כי כשקשה לנו אנחנו אומרים תעירו אותי כשכל הסיוט הזה יגמר .כך כתבתי גם בשנים שעברו ... וכמה צער עכשיו והחיילים שלנו והחטופים אמא רחל תתעוררי תתפללי לרחמים ... יעקב רוצה להגיד לעם ישראל זה מה שהבטיח הקדוש ברוך הוא לאברהם בברית בין הבתרים. הברית שנכרתה בין ה' לאברהם ובה ניתנו לאברהם ולצאצאיו הבטחות אלוהיות ושה' מתאווה לתפילות שלנו אם נדע את סוף הסרט לא בטוח שנתפלל ...
"לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה'"
המשפט העצום הזה בעל הסגולות הנפלאות יהיה כתוב השבוע בפרשת השבוע שלנו פרשת ויחי המשפט הזה מבטא את תמצית ההגשמה של יעקב אבינו לקראת סוף ימיו ובו ביקש להתוות ולהנחיל לבניו ולנו לשאר הדורות את הצורך להשליך את יהבם על ה', לבטוח בו ולצפות ולקוות לישועתו בצורה שלמה וגמורה "השלח יהבך אל ה' והוא יכלכלך" יעקב אבינו לא תמיד שם את מבטחו השלם בה' ואילו באחרית ימיו בא להכיר בכך ולהתחרט על כך, וביקש להורות ולסלול דרך לרבים לפיה יש לבטוח בה' ובישועתו בצורה מוחלטת בכל מצבי החיים. ומי הוא יעקב אבינו איש פשוט "אִישׁ תָּם ישֵׁב אֹהָלִים" כמי שהיה "ראש לתמימים" ונחשב לבחיר האבות...יעקב עבר המון ניסיונות בחייו וידע שלא שם מבטחו בה' "אני עשיתי שלא כהוגן וה' יתברך גמל עלי כמה חסדים והמליכך על מצרים והראך לי מה שלא הייתי בוטח בו, ולא די לי שהראני אותך אלא גם הראני זרעך לכך אין לי פתחון פה לבקש רחמים מלפניו, צא אתה לבקש רחמים שתשרה רוח הקדש עלי לברך את בניך. מיד "ויוצא יוסף אתם מעם ברכיו" כמה פעמים ה' מעביר אותנו ניסיונות ואנחנו רק צריכים לחפש את ה' יתברך שם !"לישועתך קיוויתי ה'" שיהיה שגור בפיכם.
ועל ברכת הבנים:
יוסף הגיש את אפרים הצעיר בימינו משמאל ליעקב, ואת מנשה הבכור בשמאלו מימין ליעקב, כי ימין הוא הצד החשוב ביהדות אז יוסף שם את הבכור בצד ימין, שיעקב הניח את ידיו על ראשיהם בשביל לברכם הוא הפך את ידיו והניח את ידו הימנית על ראש אפרים הצעיר ואת ידו השמאלית על ראש מנשה הבכור. במענה לשאלת יוסף למה עושה כך ענה שהוא עושה זאת במכוון "יָדַעְתִי בְנִי יָדַעְתִי" כי גם הוא יהיה לעם וגם הוא יגדל שעתיד גדעון לצאת ממנו שה' עושה נס על ידו במלחמה עם מדיין, אבל אחיו הקטן יגדל ממנו שעתיד יהושע בן נון לצאת ממנו שינחיל את הארץ וילמד תורה לישראל וזרעו יהיה מלא הגויים שכל העולם ישמע את שמעו שיעמיד חמה בגבעון וירח בעמק אילון, אז מפני שצאצאי הצעיר יגדלו יותר לכן שם עליו את יד ימינו,"ישימך אלוקים כאפרים וכמנשה", מדוע נקבע כך שהברכה הזו משתמשים בה לדורות?
למה הבנים של יעקב למה לא "ישימך אלוקים כאברה יצחק ויעקב". או אהרון ומשה מה מיוחד בבנים הללו של יוסף ,בבנות אנחנו מכירים את הברכה "ישימך אלוקים כשרה רבקה רחל ולאה"... האמת שהיו כל כך הרבה פירושים נפלאים ואני ארשום לכם מה שהכי ריגש אותי יעקב מסכל את הידיים ומחליף בין הגדול והקטן וראו פלא לא קורא כלום אין קנאה אין טינה אין מריבות אין תחרות והיו כל כך הרבה לפני בין כל האחים שפגשנו ...קין והבל, יצחק וישמעאל ,יעקב ועשיו ,יוסף ויהודה... כל כך הרבה לא ופתאום זה בסדר ..זה בסדר שאחי הקטן יהיה מוצלח ממני אני לא מתחרה לי יש יעוד אחר בעולם, כל אדם צריך לומר זאת לעצמו ..."בשבילי נולד העולם".
שבת שלום ובשורות טובות לכולם
על הכותבת:
אסנת אלעזרי בעלת משרד אדריכלות עיצוב פנים ויועצת בטיחות אש.אסנת הקימה מפעל חסד "יפה כלבנה ברה כחמה" לעילוי נשמ בתה בר מזל זכרה לברכה.הפרשה מתוך הספר החדש "יפה ותמה" פרשות השבוע מברשית ועד לזאת הברכה.