אחרי המעבר לשעון החורף גם הגשם כבר כאן. בסוף השבוע האחרון ירדו ממטרים ראשונים בחלקים נרחבים מהארץ. משמעות הדבר כי הכבישים רטובים וזמן החשיכה ארוך יותר ויתחיל כבר בשעות אחרי הצהריים, זמן החזרה מהעבודה וממוסדות החינוך.

שעות אחר הצהריים – המסוכנות ביום. מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס, עולה כי שעות אחר הצהריים הן השעות המסוכנות ביום, שעות שבהן מתרחשות הכי הרבה תאונות דרכים. מהנתונים שניתחה העמותה עולה כי השעה המסוכנת ביום, בה הרבה נפגעו הכי הרבה בתאונות דרכים בשנת 2023, היא 15:00-16:00 – 1,092 בני אדם נפגעו בשעה זו.

מבחינת מגמת הנפגעים בתאונות דרכים לאורך שעות היום עולה כי בשעות הבוקר ישנה עליה בנפגעים בתאונות דרכים, מגמה אשר מתעצמת ומגיעה לשיאה בשעות אחר הצהריים. לאחר מכן מספר התאונות נמצא בירידה הדרגתית בשעות הערב. ניתן להניח כי לסיום מסגרות הלימוד בשעות הצהריים יש מקום מרכזי בעליה בהיפגעות בתאונות דרכים כמו גם החזרה מהעבודה בשעות אחר הצה

ומה המצב אצלנו? 71 פצועים בבית שמש.. שעת השיא - 18:00-18:59 עם 13 פצועים.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "שעון החורף מביא עימו גם נהיגה ארוכה יותר בשעות החשיכה. בחודשים הקרובים חזרה מהעבודה בשעות אחר הצהריים תלווה בנהיגה בחושך. נהיגה כזאת מצריכה היערכות מראש כמו גם נהיגה במהירות נמוכה ואיטית יותר. מיקוד והבנה מהן השעות המסוכנות ביום יכולות להוביל להיערכות טובה יותר של הרשויות המקומיות וגורמי האכיפה. בשעות המסוכנות יש להגביר את הנוכחות המשטרתית בכבישים, לוודא כי קיימת תאורה ושהיא פועלת כבר משעות אחר הצהריים. מיקוד פעולות מניעתיות בשעות המסוכנות יובילו לצמצום תאונת הדרכים. חלוקת המשאבים וריכוז מאמץ בשעות הקריטיות הן פעולות חשובות שיש לבצע בכל רשות שעות ההיפגעות בתאונות דרכים בתחום העירוני מעט שונות משעות ההיפגעות בחיבור עם הנפגעים בכבישים הבינעירוניים. מגמת ההיפגעות בתאונות דרכים נמצאת בעליה משעה 07:00 עד שעה 09:00  - ככל הנראה עקב ההגעה אל מסגרות החינוך והיציאה אל העבודה. לאחר מכן ישנה ירידה קלה בנפגעים כאשר מגמת ההיפגעות שוב חוזרת לעלות בשעות הצהריים, עם סיום המסגרות החינוכיות והחזרה הביתה. 588 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בין השעות 14:00-15:00 - שעת השיא במספר הנפגעים בתאונות דרכים בערים. לאחר מכן מגמת הנפגעים הולכת ופוחתת בשעות הערב.

תנאי הנהיגה בשעות החשיכה והלילה משתנים בהשוואה לנהיגה בנהיגה בשעות היום כאשר יש אור. יכולת הראיה יורדת בשעות הערב והלילה וקשה יותר להבחין במשתמשי דרך פגיעים כמו הולכי רגל, רוכבי אופניים ורוכבי אופנועים וקטנועים. מרחק הראיה הולך ומתקצר ואיתו גם נפגעת היכולת להגיב למצב חירום. ההשפעה הברורה ביותר של נהיגת לילה היא הירידה בכושר הראיה.  בנוסף לכך, המעברים בין נהיגה באור ובנהיגה בחושך עלולים להקשות על הראיה  - לוקח לעיניים זמן להתרגל לחושך לאחר שהייה במקום מואר או לאחר נסיעה בכביש מואר. בחושך קשה יותר להעריך מהירות ומרחק ואובייקטים עשויים להיות קרובים יותר או כאלו המתקרבים במהירות יותר מאשר יכולת הנהג להעריכם. שעות החשיכה הן שעות שבהן הגוף מכין את עצמו לשינה, בעיקר אחרי יום עבודה. עייפות נהגים וישנוניות הן סיבות מרכזיות להיפגעות בתאונות דרכים בלילה.

שימוש בתחבורה ציבורית יכול להיות פתרון טוב וחלופה לנהיגה בשעות החשיכה. כאשר חשים עייפות בנהיגה, שתיית כוס קפה ומנוחה קצרה עשויים להוות פתרון טוב ובטוח לנהיגה בעייפות בשעות.