מאה ימים לכהונת ד"ר עליזה בלוך, ימים של בדיקת כיוון לאן מנשבת הרוח. איך, מה וכיצד מתקבלות ההחלטות בעידן בלוך, האם ירשה משהו מקודמה בתפקיד. עם משה אבוטבול ישבה לחפיפה קצרה, אבל זכתה לקבל מנת עצות ממנכ"ל העירייה היוצא מתי חותה. האם גם העצות שנותן לה דניאל וקנין מיושמות?
דרך העבודה השחוקה שהפגין משה אבוטבול חייבת הייתה להיעצר באיזהו שהוא מקום. העיר ותושביה תלו יהבם בדרך ניהול חדשה, אחרת, בלוך הייתה התשובה. מה הביאה עמה ד"ר עליזה בלוך?
יש דברים שייזכרו, והם אינם העיקר, בלוך בימיה הראשונים התייצבה בקרבת שעון הנוכחות וזה עשה את שלו, כך מספרים לנו יודעי דבר בעירייה. מאז עובדי העירייה למדו להתייצב בזמן לעבודתם. בלוך נוהגת בשגרה, לפגוש את עובדי העירייה בכל יום ג' בשבוע, לרבע שעה עד חצי שעה לכל היותר. בזמן הזה ובמפגש ההוא ביקשה בלוך יותר למוד ולהכיר את הפנים מאחורי המקלדת והשולחן. כיום, 100 ימים ומעט יותר (החלה עבודה ב-20 לנובמבר 2018) אפשר לומר שהיא מכירה גם אם לא לעומק את רוב עובדי העירייה. בלוך הגיעה לכל האגפים, רווחה, חינוך, שפע, הנדסה. החלה במילוי ושיבוץ כוח אדם במשרות החסרות, מכרז מנהל הרווחה, סמנכ"ל, מהנדס, מהנדס תשתיות (משרה חדשה) שילחה את הדובר, הגיעה להסכמה עם מנכ"ל העירייה, צוות חדש בלשכה, וגם יועץ תקשורת.
על הצלחותיה בודאי תעמוד היא בעצמה ותפרגן או שיפרגנו לה, ורק טבעי שתהה להקת מעודדות כזו או אחרת. הציפייה, האכזבה הגדולה מהקודם, עושים כל שינוי ומעשה חדש, כאילו נחתנו על הירח, ובעיקר מתקבל באהבה גדולה.
כיצד מתפקדת, עם מי היא מתייעצת. אומרים שבלוך מקבלת החלטות, הרבה החלטות לבד עם עצמה, על פי תבונתה ותפיסתה. בלוך הביאה עמה ללשכת ראש העיר חריצות יתר, חריצות מבורכת. צוות לשכתה נופל מהרגליים, כך מתעדים לנו התרשמות מקרוב. האורות בלשכה דולקים עד שעה מאוחרת. היום למשל זמינה בשעה 21:30 ישיבת עדכון לצוות הקרוב ביותר שהיה איתה בטרם בחירתה. בלוך הפתיה וביקרה במוקד העירוני באמצע הלילה, בשעה 02:00 אחר חצות. לא פעם ולא פעמיים, בלוך ביקשה להבין ולדעת מה וכיצד נענות קריאות תושבים. שעת לילה היא שעה מוזרה ללמוד, היא שעה נקיה מכל מפגש מקרי מפריע.
במקביל בלוך יצאה למפגשי עבודה עם שרים, שר האוצר, שר השיכון, שר החינוך. פקידות בכירה מלשכות השרים הגיעו לכאן, מנכ"לים, ממונה אגפים חשובים. ההצלחה והרעש התקשורתי מסביב לבחירתה המפתיעה של בלוך גרמו לרבים להירתם לנסות לסייע לעיר במצוקה. בית שמש במצוקה גדולה.
הרכבת הקואליציה לקחה לה זמן מעבר למתוכנן. ימיה הראשונים במליאות הוכיחו שבלוך הגעה לא מוכנה, לא ערוכה נכון. סיעת דגל שהצטרפה התישה וביקרה וחשפה את חוסר עירנותה או חוסר ידיעתה את כללי העבודה הציבוריים. ייקח עוד פרק זמן עד שהלשכה שאינה מצויה בנבכי הניהול המוניציפאלי תלמד לעבוד. בשפת הרחוב מתגלחים על זקנינו. לא נורא... צעירים, ילמדו.
האם בכל נגעה בלוך? זו לא העת לבקר, אבל בידינו מצויים יותר מדי נושאים שבלוך העדיפה לא ללכלך בהם ידיים. ממש כך הוגדרה אי התערבותה בנושאים עקרוניים וחשובים למינהל תקין.
ואם הזכרנו כיצד עובדת בלוך, מעניין לבחון דרך עבודתה עם עמיתיה למועצת העיר. שם מצויים עוד עשרים חברים שכל אחד הוא עולם ומלואו וכל אחד חושב שהוא מינימום איזה פומפאו קטן.... ניתן היה לצפות שבעידן בו עובדים שעות ארוכות בכל יום, גם הצוות הבכיר של העירייה, קרי ההנהלה תיפגש לפחות פעמיים בשבוע אם לא יותר מכך. לפחות בשלב הזה של ההתארגנות, של ההערכות לעתיד לבוא. בלוך כנראה לא צריכה את הנהלת מועצת העיר ואולי מעדיפה לא לתת להם יותר מדי חשיבות, אז היא מכנסת את חברי ההנהלה פעם אחת בחודש. רק פעם אחת בחודש?!!!!. מפתיע בהחלט.
במליאה הנוכחית יש לראש העירייה שלושה סגנים בשכר, משה שיטרית, ישעיהו אענרייך ועו"ד רינה הולנדר. בנוסף להם יש עוד שני משנים לראש העיר, שמואל גרינברג ומלאכי כי טוב. הפורום הזה לא התגבש עד כה. האם כינוס ראשי סיעות מחליף את הפורום יכול להיות? השוני הוא שבכינוס ראשי סיעות יושב שלום אדרי. ומה עם שיטרית סגן ראש העיר? ננחש, ששניהם יושבים באותה ישיבה. וכמה ישיבות כאלה מתקיימות בחודש? אחת!!! כל כך הרבה עבודה ורק אחת....
אז מה עושים כדי להשלים מפגשים חסרים? יש לראש העירייה קבוצת ואטסאפ של נבחרים. שם מתנהלים לא פעם דיונים. קבוצה כזו נתקלנו בה אצל אבוטבול, ביקרנו את ההתנהלות, וגם המחישו לנו שאין תוקף משפטי להחלטות כאלה המתקבלות בדיון כזה. זה מה שקור כשיש רק 24 שעות ביממה. בלוך עובדת מסביב לשעון, וחסר לה הזמן למפגשי עבודה לקיבוע מדיניות. ואולי בלוך עדיין לא הפנימה את עצמת תפקידה? ראש עיר מקבע מדיניות, את העבודה עשה הצוות שלצדה. בלוך אין ספק, שואפת למצויינות, ומה שהיא אינה מעורבת בו, מבחנתה לא מתבצע הכי טוב. היא מבקשת לרדת לפרטים, עד כדי מוזר. הנה סיפור שימחיש, אירוע עירוני. האירוע מתנהל תחת עיניה הבוחנות של בלוך שמבקשת לא רק לדעת איזה שיר יבוצע באירוע, אלא לשמוע את ביצוע השיר. יש מי שיאמר נו די. ויש מי שיתלהב מכך, בלוך רוצה הכי היא.
אז מאה ימים לבחירת בלוך, יש מי שכבר מודה על השינוי, וכפי שאמרנו כאן לא פעם אחת, יש שינוי. האם זה השיא? נראה כי השיא עוד לפנינו, וגם בלוך אינה כך מתרשמת, גם היא יודעת שההישגים האמיתיים עוד לפניה. חלומה לבנות כאן עיר מעורבת לטובת כל תושביה. מבחנה האמיתי בעוד שנתיים, כאשר נדע כי גל הנטישה של הציבור החילוני נבלם. כי בית שמש מצליחה לאזן את תקציבה, כי בית שמש תבטל את הסטיגמה של עיר מצוקה, כי בית שמש נכנסת לנעלי רשימת הערים הגדולות ולא במקום האחרון....







