בבית החולים אלי"ן בירושלים נחנכה השבוע מערכת שיקומית ייחודית וחדשנית המשלבת מציאות מדומה  של גן שעשועים- בתהליך השיקום. המערכת החדשנית עושה שימוש במציאות וירטואלית לצורך קליני שיקומי ומאפשרת יצירת תרחישים טיפוליים  במשימות שיקומיות שאינן ניתנות לביצוע  על ידי המטופל במציאות  השימוש במציאות הוירטואלית  מעניק לצוות השיקומי של אלי"ן כלי עזר חדשני  בעל השפעה עצומה על תהליך השיקום. המערכת מספקת חוויה תנועתית שאבדה לילדים ומאפשרת להם לחזור להתנסות, בסביבה בטוחה ומוגנת. 
 
המערכת הייחודית  פותחה על ידי חברת SENSERUM    ו-סנסורינוע, ויועדה בראשונה לטיפול בילדים אוטיסטים לצורך הקניית מיומנויות חברתיות. המערכת תשולב במתחם טיפולי שהוקם באלי"ן ומיועד כולו  לשיקום באמצעות מציאות מדומה. מטרת המערכת היא לדמות סביבה טבעית בה פועלים ילדים בחיי היום יום, וכוללת גירויים של כל החושים והמערכות הוסטיבולרית (שיווי משקל) העיקרון הטיפולי המנחה העומד בבסיסה של המערכת הינו חשיפה הדרגתית לגירויים   מווסתים (מפעילים מערכות מווסתות) והסתגלות אליהם. כאשר הסביבה מאפשרת חשיפה הדרגתית ומבוקרת לגירויי  שמיעה וראיה, בהתאם לפרופיל החושי של הנבדק, עד למצב המדמה סביבה אמיתית. 
 
לעיתים קרובות ילדים בעלי מוגבלויות חשים את הסביבה באופן שאינו תואם את המציאות, מתקשים   לפעול במרחב המציאותי של גן שעשועים, ועלולים אף לסכן את עצמם תוך כדי חיפוש אחר גירוי עוצמתי (טיפוס, נפילה, התהפכות) . הסביבה המדומה מאפשרת  לילד להיחשף לגירוי חזק ועוצמתי בסביבה בטוחה, ללמוד לשלוט טוב ותר בתנועותיו ולהגיב נכון יותר לגרויים מזדמנים. המערכת מתאימה גם לילדים עם תגובתיות יתר, שעלולים להימנע לחלוטין מביקור בגן שעשועים – ומאמנת אותם במטרה להגיע לכך שיוכלו להיחשף  באופן מדורג ומבוקר, ואף לאפיין גירויים המפריעים להם.
 
הפעילות  כוללת מטלות (איסוף כוכבים, משחק בבלונים, תנועות נדנוד וכיפוף ועוד) שנועדו בראש ובראשונה לארגן ולסדר את קצב הגירויים אליהם הילד נחשף,  ובנוסף לאפשר לילדים המתקשים ביצירת יוזמות ורעיונות להתנהל בסביבה תוך התנסות בכל המתקנים. המערכת מאפשרת שליטה בכמות ובעוצמת הגירויים בהתאם ליכולות ולקשיים של כל ילד. בעולם הוירטואלי פוטנציאל ההתנסות המוטורית של הילדים גדול יותר.  תנועה יחסית קטנה מאפשרת תנועה וירטואלית גדולה יותר ומשמשת כגורם מוטיבציה עבור ילדים שיכולת התנועה שלהם מוגבלת.
 
בין ה"משחקים" שבגן השעשועים של המציאות המדומה:
נדנדת 'עלה ורד' (נדנדה בה יושב ילד וירטואלי מול המשתמש) – במתקן זה על הילד לעשות SQUAT  בכדי להפעיל את הנדנדה. 
נדנדת 'ספסל' (pirate swing), בה הילד יושב ובאמצעות נדנוד הראש מניע את הנדנדה. 
נדנדה 'פשוטה', אותה מפעילים בדומה לנדנדת ה'ספסל'. 
טרמפולינה, בה הילד קופץ, וצריך באמצעות הראש לפגוע בכדורים הנמצאים מעליו. 
מתחם עם בלונים, בו הילד יכול להקפיץ בלונים עם הידיים. 
מגלשה גדולה, בה הילד פסיבי. מרגע שהוא נכנס למגלשה, המערכת 'לוקחת פיקוד', מעלה אותו בסולם המגלשה ומרגע שהגלישה מתחילה, הילד עובר לעולם פנטזיה של החלל החיצון. בסוף ה'גלישה' הוא חוזר לגן המשחקים.
 
 
כאמור, השבוע הותקנה לראשונה המערכת בבית החולים, בסיוע תרומה מרגשת של ג'וש מרקס, נער חובב טכנולוגיה המתגורר באנגליה, שהוא בעצמו מאובחן על רצף האוטיזם, והחליט לתרום לאלי"ן את כספי מתנת הבר מצווה שלו. ג'וש הגיע לביקור מרגש באלי"ן והתנסה בעצמו במשחק וירטואלי בגן המציאות המדומה.
 
אודות אלי"ן
בית החולים אלי“ן הינו מרכז שיקום ילדים ונוער, מהמובילים בעולם בשיקום  ילדים עם ליקויים תפקודיים על רקע בעיות רפואיות ונכויות הפוגעות בהתפתחותם במגמה לשקמם ולהשיבם לחיים בקהילה במהירות האפשרית.
לבית החולים מגיעים ילדים עם פגיעות מוחיות, פגיעות חוט שדרה, מחלות  מערכת השרירים ומערכת העצבים, מומים מולדים,  בעיות אורתופדיות כלליות ותינוקות וילדים הזקוקים להנשמה או טיפול תזונתי מיוחד. בבית החולים 120 מיטות אשפוז וכ 300 ילדים מבקרים במסגרותיו השונות מדי יום. 
בנוסף למחלקות האשפוז ולמרפאות המומחים מפעיל  בית החולים מגוון  השירותים  שיקומיים  מתקדמים, ולאחרונה אף נחנך בבית החולים  מרחב חדשנות, בשיתוף קרנות הביטוח הלאומי. זהו מרכז פורץ דרך  להתאמת פתרונות ופיתוח אביזרים טכנולוגיים למען הילדים. בית חולים אלי“ן, כעמותה) מלכ“ר), אינו נהנה מתמיכה ממשלתית ומקבל החזרים מהגורמים המפנים ע“פ תעריף אחיד למטופל, אשר אינו מכסה את העלות האמתית של הטיפול הייחודי הכוללני. לפיכך, ביה“ח חייב להישען על תרומות המגשרות על הפער בין תעריפי המימון הקבועים לעלות השירותים הרב תחומיים אותם מקבלים הילדים בפועל.
 
 
אודות SENSERUM:
סנסרום היא חברת סטארט אפ ישראלית המפתחת סביבות מציאות מדומה ומציאות רבודה לשימושים קליניים. למייסדי החברה עשרות שנות נסיון במציאות מדומה, מציאות מדומה לשימושים קליניים ובפיתוח "משחקים רציניים" (serious gaming). חברת סנסרום עובדת בצמוד למטפלים ורופאים בעת פיתוח סביבות הטיפול, המותאמות לאבחנות ספציפיות, דבר המאפשר לה לפתח את האפליקציות והכלים האפקטיביים ביותר עבור המטפל.מטרתה היא להעניק למטפל כלי עזר המשלים את הטיפול הקלאסי, וככזה שמאפשר לתת למטופל תרגילים ואימון שאינו בר ביצוע ב'עולם האמיתי'. סביבות המציאות המדומה אותן היא מפתחת, מותאמות באופן ספציפי למצבים קליניים כגון אוטיזם, הפרעות ויסות חושי, שיתוק מוחין, הפרעות בהתפתחות מוטורית וכד'.