44 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים שאירעו בצמתים בתחום העירוני בשנת 2019 (ינואר-נובמבר), הרוג מדי שבוע בממוצע. כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטקיה (למ"ס), בשנת 2019 נפגעו למעלה מ-6,100 בני אדם בתאונות דרכים בצמתים עירוניים, 44 בני אדם נהרגו, 413 מבין הנפגעים נפצעו באורח קשה.
בעשור שבין 2010 ל-2020 נפגעו בתאונות דרכים בצמתים עירוניים בארץ קרוב ל-70 אלף בני אדם ונהרגו 431, מדי שנה 43 הרוגים בממוצע. עוד עולה מן הנתונים, כי בעשור האחרון נפגעו באורח קשה בצמתים אלה מעל 3,600 בני אדם.
העיר בה מספר הנפגעים הגבוה ביותר בתאונות בצמתים היא תל אביב-יפו, הן בעשור שבמהלכו נפגעו בתחומיה מעל 10,700 בני אדם בצמתים והן בשנת 2019 שבמהלכה (ינואר-נובמבר) נפגעו בתאונות בעיר למעלה מ-800 בני אדם. העיר השנייה בהיפגעות היא ירושלים שבעשור האחרון (2010-2019) נפגעו בתחומיה קרוב ל-7,000 בני אדם ובשנת 2019 נפגעו בעיר 705 בני אדם בתאונות דרכים שאירעו בצמתים. ומה המצב אצלנו? בבית שמש נהרג אדם אחד (2018) ונפצעו 210, מתוכם 20 קשה. השנים הקשות היו 2010 (34), 2017 (29) ו-2019 (27, לא כולל דצמבר).
ב'אור ירוק' מציינים כי קיימות מספר דרכים פשוטות לשיפור תשתית הצומת כך שתסייע להגביר את הבטיחות בו ולצמצם את מספר התאונות והנפגעים:
התקנת מעגל תנועה בצומת תסייע לריסון מהירות הנסיעה ותביא את הולכי הרגל לחצות את הכביש בשני מעברי חצייה קצרים במקום באחד ארוך המסכן אותם. כמו כן מומלץ על הוספת רמזור בצומת המחייב עצירה מוחלטת ומאפשר מעבר בטוח להולכי הרגל.
בנוסף, משרד התחבורה צריך לבדוק שהצמתים מוארים היטב על מנת לאפשר לנהגים וליתר משתמשי הדרך ראות טובה גם בשעות החשכה על מנת שיוכלו להבחין בנהגים האחרים, בהולכי הרגל וברוכבי האופניים. כמו כן, יש לוודא כי בקרבת הצומת קיים שילוט המתריע בפני הנהג על התקרבות לצומת.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תאונות דרכים הן לא גורל משמים ובפעולות פשוטת וזולות ניתן להציל חיים. אלפים נפגעים מדי שנה בתאונות דרכים בצמתים העירוניים, המספרים הגבוהים מחייבים את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ואת הרשויות המקומיות לטפל בצמתים המסוכנים בהקדם. הצמתים שבהם מתרחשות תאונות רבות ידועים ומוכרים ויש לטפל בהם כדי להפוך אותם לבטוחים באמצעות התקנת רמזורים או הצבת מעגלי תנועה והגברה של האכיפה המשטרתית בסיוע מצלמות אור אדום גלויות וברורות שימנעו מנהגים לחצות צומת באור אדום ולסכן את החיים של כולנו".