נוהלי חסויות מוצגים לעיון הציבור לשקיפות של מדיניות העירייה ותהליכי הניהול והתפעול. הנהלים מושתתים על עקרונות המִנהל התקין, החוקים והתקנות. האם בכל רשות מקומית יש נהלים כאלה?
בדקנו במספר רשויות אם הנהלים האלה קיימים. ובכלל, מדוע נזעקהו לשאלת החסויות דווקא עכשיו.
קרית יערים, הוא ישוב קטן, בדרך לירושלים. לישוב הזה יש נוהל. הנה מה שלקחנו ממנו: "נוהל זה מטרתו לקבוע את הכללים וההליכים בכל הנוגע לקבלת חסויות לאירועים השונים".
ובהמשך: "החליטה המועצה או מי ממחלקות המועצה על קיום אירוע או פעילות לו נדרשת חסות, תדווח על כך בכתב ליו"ר ועדת החסויות, כהגדרתו להלן, ותבקש את אישור הועדה לבחון את זהותו של נותן החסות, העדר ניגוד עניינים בין נותן החסות למועצה, מהות ההתקשרות עם נותן החסות וכל דבר אחר אשר נמצא בתחום סמכות הועדה ונדרש בדיקה, כאמור בנוהל זה"
נוהל זה חושף עוד פרט שאנחנו לא ידענו על קיומו, וועדת חסויות. האם יש וועדה כזו בבית שמש?
מעיר אחרת, ראש העין, גם לה יש נוהל קבלת חסויות אנו לומדים פרט אחר. שמו לב: "היעדר הרשעה ו/או חקירה של הגוף ושל בעלי השליטה בו ומנהליו הבכירים, בעבירה שיש עמה קלון או בעבירה שנושאה פיסקאלי, כגון: אי העברת ניכויים, אי דיווח לרשויות המס, אי מתן קבלות רשמיות וכדו`, זולת אם חלפה תקופת התיישנות לפי חוק המרשם הפלילי ותקנות השבים, התשמ"א – 1981."
עיריית בית שמש מקבלת חסויות לאירועים שהיא מפיקה. קשרים מסחריים כאלה ניכרים לא מעט במודעות הפרסום המבשרות על קיום אירועים. האירוע יכול להיות נוגע למטרה חשובה ועילאית אפילו, תחת הכותרת בדיקה שווה חיים.
האם יש בבית שמש נוהל חסויות? האם יש וועדת חסויות? ומי בודק את מה שהעלה נוהל החסויות בראש העיר....
יכולנו הרי הביא בניכם נוהל חסויות מפ"ת, תל אביב, ירושלים ורשויות אחרות. לא צריך, די בשתי דוגמאות להוכיח כי בית שמש עדיין מזדנבת מאחור גם בתחום ניהולי זה.
ומהכלל אל הפרט. עיריית בית שמש מקבלת חסויות, רק באחרונה הויע לוגו של עמותת קהילה בראש מודעה של העירייה. מה עשתה עמותת קהילה? סיעה בארגון. לא נתנה תמורה כספית להאדיר את האירוע, סה"כ ישב נציגה בארגון אירוע. שערי העיר, פרוייקט בניה מאוד גדול בכניסה לעיר. בקרבת הפרוייקט קיימות בעיות תחבורה. והוא נותן חסות לפעילות משותפת של העירייה, וכן הלאה, מתחם ביג שהשקיע 150 אלף ₪ בהבאת נועה קירל לבית שמש. אין בציון נותני החסות להטיל דופי כלשהו, נהפוך, השת"פ עם העירייה רצוי.
שאלנו את דוברת העירייה האם יש נוהל חסויות, חלילה שלא נטעה. אז תנוח דעתכם, כמו שצפינו מראש, "אין נוהל רשמי של חסויות. אנו נשלים הליך הכנסת נוהל בתקופה הקרובה."
נחכה....