בתחילת חודש מאי הניח גזבר העירייה לפני ראש העירייה מכתב ובו הוא מבקש להביא לאישור המליאה תברים. הליך שבשגרה, כך עובדת העירייה, יש תכניות נדרשות לבינוי, לשיפוץ, להרחבה, ליוזמה כלשהיא, מגישים למשרדי ממשלה. מקבלים אישור, ואת האישור הזה צריך להפוך להתחייבות רשמית, של מוכנות והסכמת העירייה לקבל את הכספים האלה. כך גם עובדת השיטה מול מפעל הפיס, כאן בכלל יש מדיניות אפילו להקדים תשלומים ע"ח השנים הבאות. מפעל הפיס מתואם גם עם משרד החינוך, ואו משרד התרבות והספורט, מפעל הפיס אינו פרה חולבת שבכל פעם שנזקקים ניגשים ומביאים משם צ'ק.
הנה למשל הסכמה להענקת סכום כסף ענק לעיריית בית שמש להקמת מבני חינוך בבינוי עצמי, הכלולה בתכנית לפיתוח לשנת 2019. בסכום של כמעט 50 מיליון ₪. הקמת בי"ס יסודי בשכונה מ-3, הקמת בי"ס יסודי בג', הקמת בי"ס יסודי בג'1 והקמת ישיבה/אולפנה. חלק מההרשאות האלה אושרו בעבר ולא נוצלו, העירייה ביקשה לחדש את האישורים כדי להתקדם. שלטון חדש, מוכנות ויזמות.
אמרנו מוכנות והסכמת העירייה לקבל את הכספים, מדוע? עלויות הבניה ממשרדי הממשלה אינם עונים תמיד על כל סך ההוצאה למימוש הבניה והעירייה מחוייבת להוסיף ממקורותיה שלה את הסכומים החסרים לעיתים עד התחשבנות סופית, לעיתים גם אחרי.
מנין לעירייה כסף? העירייה מגייסת כספים שהיא מקבלת ממקורות אחרים, הכספים האלה מצויים בקופה צדדית, קופה קטנה, אם תרצו הקרויה בשם קרנות רשות או הקרן לעבודות פיתוח. בקופה הזו מצויים עשרות מיליוני שקלים של עיריית בית שמש. מניין הכסף? בעיקר מתקבולי היטלי ביוב והשבחה, מהשתתפות בעלים בעליות פיתוח, מאגר הנחת צינורות וממקורות אחרים המיועדים למימון עבודות פיתוח..
במסמך אחר בולטת התמיכה שקרנות הרשות מגבות את פרוייקטי הבניה. אותו בי"ס יסודי במ-3 היה חסר לו סכום פעוט של 1.5 מיליון שח. מנין יקח אותו? מקרנו הרשות. 7 כיתות גן שנבנות בשכונת המשקפיים, זקוקות להשלמה של 1.3 מיליון שח. אל תדאגו הכסף הזה יחזור באיזהו שלב ממשרד החינוך, כאשר יוגשו כל המסמכים, העלויות, בדיקתם וכו. משרד החינוך מעביר את ההפרש הזה חזרה לקופה של קרנות הרשות או בשמה האחר הקרן לפיתוח בית שמש.
ואלו סכומים קטנים, ראו מה קורה עם בניית בי"ס יסודי בשכונה ג2 . מפעל הפיס אישר סכום של 15.7 מיליון ₪. עלות היא 19.6 מיליון ₪. מנין ילקח ההפרש?ניחשתם נכון, מקופת קרנות הרשות. סכום של כמעט 4 מיליון ₪.
אז יש העברות, יש החזרות. יש קופה, מי מנהל אותה? בדוח המבוקר האחרון (2017) היו בקרן 52,105,000 ₪.
בדקנו בערים אחרות למשל, בעיר חדרה יש מנכ"ל שזהו תפקידו. לנהל את הכספים, להעמיק גבייתם, לגייס עוד מקורות. אותו מנהל אחראי על סכום של עשרות מיליונים.
ואני בטוח שהכסף מתנהל ביושר, אבל וכאשר צריכים סכום קטן, כמו העתקת מנדים משדה בניה בנחל עין גדי וצריך סכום של 50 אלף שח לוקחים מהקרן. וכאשר צריך מיליונים להשלים איצטדיון עירוני שבנייתו טרם הושלמה לוקחים מהקרן.
מי יכול לתת דיווח נאות ומדוייק על ההכנסות, על ההוצאות, על הטיפול השוטף ברגע נתון?
נכון לעכשיו קרן הרשות היא בייבי של ראש העירייה וגזברה. רק שניהם יודעים מה מתרחש שם. ראש עיר חדשה, שטרם למדה את סודות התקציב ובעיקר סודות התנהלותו, תסמוך מן הסתם על דעת הגזבר.
מה עם חברי הדירקטוריון- קרי חברי מועצת העיר. מי מהם יודע בדיוק מה מצבה של הקרן? רובם ככולם, רואים את המספרים, אולי יעירו איזו הערה ויעברו הלאה. אין אחד, אין חבר מועצה אחד שיודע בדיוק מצבה המדוייק של הקרן. עד...
עד דו"ח המבוקר של רואה חשבון מטעם משרד הפנים. זה מניח דף בסוף כל שנה, בדרך כלל בחודש יולי, על מצבה של הקרן. גם הדף הזה סתמי מאוד, כמה שורות, מה יתרת הקופה, כמה הוצאו בשנה המבוקרת, וכמה נותרו נכון להיום. אין התייחסות ספציפית לכל העברה במהלך השנה. יש סכום כולל....
וזו בעיה? מי באמת יכול באמת לבדוק את החלטת העירייה 'עד קבלת תוספות ממשרד החינוך' שאכן התקבל כל הכסף ממשרד החינוך?
נציין כי השיטה לפיה מתנהלים כספי הקרן לא רועננה , נדמה לי מאז הגיע הגזבר הנוכחי לפני כ-25 שנה. ואז הקרן עמדה על כמה מיליונים, היום בעידן בו מדובר בסכומים של עשרות מיליונים האלם לא הגיע העת לשנות? אין גם ביקורת פנימית בתוך העירייה על ניהול הכספים.
גזבר העירייה ממונה על ניהול הכספי התקין של העיריה, באחריותו ניהול תקציב של כמעט מליארד ש"ח ואף יותר, כולל תקציב רגיל, כולל תברים, כולל תרומות ועוד. האם לא נכון לפצל ממנו את קרנות הפיתוח כנהוג ברשויות אחרות? בעבר ניהל את התקציבים הנל בסכומים פחות פחותים. בעידן הזה כאשר מדובר במיליארד שקל ויותר, הגיע הזמן לשנות. זמן להתנהלות אחרת אחרת.