השבוע התפרסם קול קורא מרבני העיר בית שמש. הרב שמעון ביטון לא ביניהם, הרב שלמה סויסה גם לא שם, הרב שלום בן עזרא גם איננו, גם לא הרב שמעון מורסיא הממונה על הכשרות. איש לא מהסמכות הרוחנית של העיר.
אם תעברו ברחוב, ותשאלו לזהות המרא דאתרא אין ספק מה תהיה התשובה. לכל ישוב בישראל יש סמכות רוחנית מוכרת, לבית שמש אין רב בשעה הזו, בשל עתירת בגץ לעניין פסילת ההרכב לבחירת רב. מה יש? הרבנים שבפתיח, הרב ביטון, הרב סויסה, הרב בן עזרא. כל מי שרוצה להיקרות רב בעיר יכול, להיקרא רב העיר, לא כל אחד יכול גם אם הוא תלמיד חכם ענק שבענקים.
מדוע אנחנו באים לדקדק? ובכן שימו לב, רבני העיר בית שמש יוצאים בהודעה- קול קורא- נגד החלטת בג"ץ. בג"ץ בפס"ד קציר חריש- או בשמו המוכר 'קעדאן מול אמירים'- החכרת קרקע ליהודים בלבד מהווה אפליה אסורה. מדיניות החכרה של קרקעות ליהודים בלבד מהווה אפליה אסורה. מתבססים על כך בקידום השיווק נווה שמיר לכל.
ומהם עושים בג'2? מוציאים קול קורא לבצע השכרה/מכירה/ החכרה רק ליראי שמים. בשפה פשוטה, מי שהוא חילוני, או גוי ר"ל, לא יכול לדור שמה. נגד בגץ, נגד בית המשפט העליון.
מי חתום על הקול קורא תחת הכותרת השערורייתית- קול קורא מרבני העיר בית שמש- האדמו"ר מקאליש, רב חסידי ויז'ניץ, רב מקהילת הליטאים ברמה ג 2, רב קהילה ספרדית ברמה ג', רב מקהילה חסידית ברמה ב', רב חסידי דז'יקוב, רב ק"ק תורה ותבונה רמב"ש א', רב דחסידי גור, והרב נתן קופשיץ. אין מי שיכול לערער על זכותם להנהיג קהילות, אין מי שיפקפק בגדולתם בתורה ובכבוד הראוי להם.
ושימו לב לסיום הקול קורא, שם כבר כל רב חוזר לעמדתו המקורית, רב דקהילה ליטאית, רב דקהילה ספרדית, רב דקהילה חסידית. רב דחסידי גור. אמיתי ונכון, ראשי קהילות לגמרי. אז מי ניסח את הכותרת?
לא מובן שרבנים יפרסמו עצמם בתואר רבני העיר. נכון מדובר בשורה רבנים נכבדת, יראי שמים, גדולים ביראה ובמעשים, איש לא חולק, הם רבנים בקהילות בשונה מרבני העיר. אני, לפחות אני, איני זוכר שאחד מכל הכבודה החשובה הזו הוא רב מנהיג רוחני של העיר בית שמש.
כאשר יצאו כרוזים מעין אלו בימי ראש עיר חרדי, אמרנו והרהרנו, העיר מתחרדת, בית שמש הופכת להיות עיר חרדית? אפילו לא ייחסנו חשיבות לפרסומים שיצאו תחת כותרות דומות, הבנו, שזו המציאות, ברומא התנהג כרומאי. זרמנו והשלמנו.
ואולי זו הייתה טעות ששתקו, שנרדמו, שבכלל הסכימו בעיר לקביעה הזו שאינה אמיתית ואינה נכונה?