נתחיל אולי בהרגעה, איש לא נפגע כתוצאה מהתמוטטות קירות התמך לתשתיות באתר בניה ברמה ה,  האתר היחיד שבו החלו לקדוח כדי להתחיל בניה לשכונה הנושאת את שמו של ראש ממשלת ישראל יצחק שמיר. אולי זה חג הרמדאן, אולי  זה סיבה אחרת, בכל מקרה העובדים באתר לא שהו בעת קידוח הקלונסאות, כך שאיש לא נפגע היום בהתמוטטות קיר התמך הענק שמחזיק מעליו  את כביש הגישה לשכונת נווה שמיר. הנזק העיקרי הוא לכלי הקידוח שנראה כי יצא מכלל שימוש.

ועוד,  האתר שייך למשרד השיכון, הפיקוח שלו, הביקורת גם שלו, כל מה שקורה ויקרה בעתיד עד השלמת הבניינים שימסרו לדיירים באתר הבניה המיועד לבניית  אלפי יחד עדיין בחזקת משרד הבינוי והשיכון.

אז נס. כן, לא פחות. כל עכבה לטובה. יש מי שיאמר כי רמה ה קיבלה קללה, ויש מי שיערער מיד כי זה נס אלוקי שהדבר התרחש בהיום ולא בעוד כמה שנים.

עכשיו תארו לעצמכם שההתמוטטות הזו לא הייתה מתרחשת היום, אלא בעוד מספר שנים, כאשר בגינה ליד אותו בניין, באותה חצר, משחקים עשרות ילדים. מדובר הרי בבניינים בני שמונה קומות, וילדים רבים היו צריכים להיות שם. כתוצאה מהתמוטטות קירות התמך נפערו בורות בכביש האספלט, סדקים  נפערו ויצרו מרווחים ברוחב משתנה, במקומות מסויימים מעל למטר עומק!!!  התמונות מהמקום קשות אך מסבירות מצב  קשה של הקרקע המיועדת לנסיעת מאות כלי רכב מידי יום, ובעיקר קירות החיזוק שלה אמורות להחזיק טונות אדמה שלא תתמוטט על בניינים עתידיים להיבנות. כל הפיתוח באיזור הזה הלך לטמיון ויצטרכו לעשותו מחדש אם בכלל ייחליטו לשקם את האתר.

מה גרם להתמוטטות? האם זה אולי כמויות המשקעים הרבות שירדו העונה, או אולי אי חפירת יסודות מתאימה, או אולי בכלל איכות הבטון שלא עומד בלחץ. אין ספק ההתמוטטות מחייבת בדיקה מעמיקה של כל התשתיות ברמה, איך בוצעו, מי ביצע, האם הייתה רשלנות וכו,  או שאולי בכלל יד אלוקים בדבר....  

מה קרה? ובכן מכשיר הקידוח עלה לקרקע לקדוח קלונסאות בסיס לבניה. לפני שמעלים  מקדח  כזה יש   חובה לקבל  חוות דעת של יועץ קרקע  המאשר שאכן הקרקע מוכנה ומתאימה לקידוח.  מה קרה בחוות הדעת? לא ברור עדיין, סביר להניח שגם משרד השיכון וגם עיריית בית שמש  ירצו לדעת. לפחות אנחנו יודעים שמצד עיריית בית שמש יצאה למקום מהנדסת התשתיות לבחון  את הסביבה ולקבוע מסקנותיה.

משום מה אף גורם לא חשב למסור הודעה מסודרת לציבור, מי הקבלן הבונה, מי מהנדס התשתיות,  מי יועץ הקרקע,  וכן הלאה. כל הפרטים הבסיסיים החשובים  לידיעת הציבור.  מה קרה ואיך התמוטט, ומה גרם להתמוטטות הקיר. מה הנזק, ושל מי האחריות. שאלות בסיסיות,  שנותרו תלויות באוויר.

מה צריך לעשות?  כאשר  מתרחש  דבר כזה, וגם אם הסתיים בלי נפגעים יש חובה לבחון את כל  עבודות התשתיות שנערכו  ברמות השונות. ועד אז לפחות לעצור את הבניה בכל מקום בו עבודות התשתיות נעשו בידי אותו קבלן, כך היה  לפחות באסון ורסאי,  כאשר התמוטטה תקרת  פלקל על  רוקדיה.  היום הנס הגדול שבהתמוטטות אין נפגעים, ובכל זאת  האם איננו ראויים להתנהלות קצת יותר שקופה?

ובכן אחרי מאמצים להוציא משהו מעיריית בית שמש הנה התשובה שקבלנו: "כרגע  אין עבודות בכל האתרים לאחר הערכת מצב יינתנו הנחיות". ומיד הוסיף הבהרה כי לא עצרו את כל העבודות, אלא פשוט, היום יום צום רמאדאן ויום העבודה נגמר.  מה מחר? אללה קרים.....