אתמול פורסמו כאן שתי ידיעות, אחת נוגעת על הגירעון התקציבי לשנת 2018, הגירעון עומד על 40 מיליון ש"ח. השנייה נוגעת לעניין גיוס עובדים – לא פחות מ-90 משרות אוישו בחודשים האחרונים, כמעט 10% תוספת לכוח האדם הקיים בעירייה.
מה זה מלמד אותנו?
א. גיוס בעלי התפקיד או המשרות מלמד על ליקוי חמור במינהל העירוני של העיר בית שמש כפי שהתנהלה עד אוקטובר 2018. למשל, האם מהנדס תשתיות לא נדרש קודם לכן, או שפשוט מנהלי העיר לא נצרכו לו והסתפקו באחריות המהנדס העירוני? ואיך פתאום נפתחו ארובות השמים בגיוס 16 עובדים סוציאליים, האם קודם לא נזקקנו להם או שאולי פתאום, משרד הרווחה הבין את הצרכים ואישר מיד את המימון למשרות? או שאולי הנתונים שנפרשו לפני מנהלת האגף החדשה מחייבים צורך גיוס מענה לצרכים...
ולא רק ברווחה, שימו לב לתפקיד חדש, מנהל קשרי ממשל ומיצוי משאבים.
גיוס כוח האדם המסיבי מחזק את מה שידענו והבנו קודם, עיריית בית שמש התנהלה באופן גרוע, מה שמעמיד בספק את הבנתו של משרד הפנים, הממונה על הרשויות במשרד הזה. הבנה שמביאה אותנו לשאלה איך משרד הפנים של מדינת ישראל נתן תעודת ניהול תקין לעיר בית שמש.
אם המצב הוא כזה בבית שמש, אני לא רוצה לחשוב בכלל מה קורה ברשויות אחרות ברחבי הארץ.
ב. תפעול מערכת ציבורית נעשה עם תקציב, שהרי ברור לי כמו לכל מי שמנהיג את העיר הזו, בלי מימון איש לא ישב בשום תפקיד. מגמת גיוס משלימי הכוח בעירייה תימשך כנראה לתוך שנת התקציב, בכך אין ספק. עדיין מצבת כוח האדם טרם הושלמה או טרם הורכבה באופן כזה שראש העיר יכולה לומר זהו הצוות הסופי ואיתו אני מתנהלת. אין הצהרה כזו, אין דיבור כזה. המשך גיוס עוד כו"א, גם אם הוא נדרש, עלול לגרום לבור תקציבי עמוק יותר.
האם העירייה לוקחת זאת בחשבון? ומניין תגייס ד"ר בלוך את ההון הכספי למימון ההון האנושי החדש והרחב כל כך ...
ג. לתקציב העירייה צריכה שתהיה תכנית עבודה שנתית צמודה של העירייה. חיפשנו עבורכם את מקורות המימון בתכנית העבודה על פי חזונה של ראש העירייה. גזבר העירייה, ברדוגו, מסביר בהצהרת התקציב את העתיד. כך הוא אומר לחברי מועצת העיר שתקציב העירייה לשנת 2019 יעמוד על סך של 557 מיליון, כאשר צפי ההכנסות יהיה 547 מיליון שח. עוד לפני שראש העירייה מדברת על רכישת קלסר למשרדה, היא צריכה לדעת שהיא מתחילה במינוס 10 מיליון ש"ח. נניח, נזרום.
אלא ש... שימו לב, 43 מיליון ש"ח הנחות בארנונה!! כלומר בידי הגזבר אין 547 מיליון ש"ח אלא הרבה פחות, רק 504 מיליון ש"ח.
איך תתפקד עיריית בית שמש בשנת 2019 עם תקציב של שנת 2017? למה 2017- בבקשה תקציב 2017 עמד על סך של 509 מיליון ש"ח.
אז אם היינו רציניים, אם מנהגי העיר מבינים את המצב היו מבינים שאין שום סיכוי בעולם לצאת מהבור בו אנחנו נמצאים.
לסיכום: ראש עירנו מורה למתמטיקה לשעבר, יודעת, כי פתרון הבעיה תלוי בהבנתה. בלוך תצטרך לגייס לא רק את כישוריה המתימטיים, להבין את הבעיה, אלא גם למצוא מקורות מימון נוספים, יש מי שאומר שהם בסביבתה, והיא רק נדרשת לאומץ פוליטי, ויש מי שאומר שעליה לטרוח לחפש אותם מחוץ לעיר. כך או כך, תקווה יש לשינוי, הצלחה? ימים יגידו.